Atom Feed

Gry fabularne

Trafiłeś na tę stronę przypadkiem? Nie wiesz czym są gry fabularne/RPG?

Ale o co chodzi?

Gry fabularne (określane również jako RPG, czyli Role Playing Games) to sposób spędzania czasu w dobrym towarzystwie, podobnie jak gra w karty albo odwiedziny u przyjaciół. W istocie RPG łączy w sobie wiele form rozrywki, jednak najlepiej będzie powiedzieć, że gry fabularne to zabawa wyobraźnią. Grupa ludzi spotyka się na kilka godzin, by z pomocą zawartych w podręczniku wskazówek wcielić się w wybrane postaci [...]

Jeden ze zgromadzonych, Mistrz Gry (MG), odpowiedzialny jest za przygotowanie spotkania i nadzorowanie pozostałych – graczy. Jego rolę można porównać do roli sędziego [...]
— podręcznik do gry Neuroshima RPG

Gry fabularne wymagają kreatywności i wyobraźni. Przez lata opisywano je na wiele różnych sposobów, choć ogólnie rzecz biorąc, gry RPG dają odpowiedź na następujące pytanie: „Czy nie byłoby fajnie stać się bohaterem książki lub filmu?”. Wszyscy czytaliśmy powieści przygodowe i oglądaliśmy filmy. Wiemy, że chociaż były one zajmujące, to jednak nadal pozostawiały raczej bierną formą rozrywki. [...]

MG przedstawia opowieści i sytuacje, opisuje świat, zachowanie jego mieszkańców (Bohaterów Niezależnych), a przede wszystkim kontroluje przebieg gry i jej zgodność z zasadami. [...]
— podręcznik do gry Warhammer Fantasy Roleplay

Zaintrygowany?

Dungeon's Dice, fot. ShadowGyrlBrice (CC BY-NC-ND 3.0)
Popytaj znajomych, istnieje duża szansa, że ktoś kogo znasz grał już w erpegi (lub przynajmniej chciałby zagrać), a może nawet zdarzyło mu się być Mistrzem Gry? Jeśli nie, to nie ma problemu – zbierz kilku zainteresowanych (niech to będą ludzie, z którymi lubisz spędzać czas), wybierzcie system (czyli konkretną grę, zrzucicie się na podręcznik i poprowadź im sesję (tak zwykło nazywać się spotkania, na których gramy w RPG)!
Jak już mówimy o terminologii, to dwa słówka mogą się przydać:
  • mechanika (gry) – zbiór reguł określających sposób prowadzenia rozgrywki, prawie każda gra fabularna posiada, mniej lub bardziej, złożoną mechanikę,
  • setting/świat gry – czyli czas i miejsce akcji, a także nastrój fikcyjnego świata, w którym toczyć się będzie Wasza opowieść.

Jaki system na początek?

Otwieram stronę internetowego sklepu z grami, patrzę na listę dostępnych podręczników – co polecić początkującemu?

Na pewno słyszałeś o Dungeons & Dragons (w skrótcie D&D), bardzo popularny system, szczególnie na Zachodzie – nie poleciłbym go jednak początkującemu z co najmniej dwóch powodów: mnogość i skomplikowanie zasad oraz wysoka cena (do gry potrzeba aż trzech podręczników).

Jedziemy dalej, może coś polskiego, cytowana wcześniej Neuroshima – jeśli kręci Cię postapokaliptyczny świat rodem z Fallout'a czy Mad Max'a, to będzie dobry wybór. Do gry wystarczą ci trzy kostki dwudziestościenne (tzw. k20) oraz podręcznik podstawowy (wydatek rzędu 60 zł). Choć uważaj na mechanikę – w podstawach jest ona nie najgorsza, ale w całości (wraz z zasadami szczegółowymi) mocno spowalnia grę – nie musisz jednak się jej ściśle trzymać!

Jednak wolisz fantasy? To może Warhammer Fantasy RolePlay (2 edycja) – ciekawy świat, prosta mechanika, duże możliwości – czemu nie? Do gry będziesz potrzebował podręcznika podstawowego (niestety kosztuje on około 100 zł) oraz dwóch kości dziesięciościennych (czyli k10) – najlepiej, żeby jedna z nich była tzw. setką lub przynajmniej miała inny kolor.

Czytałeś opowiadania Lovecraft'a? A może po prostu wolałbyś coś mroczniejszego, nie-fantasy? Sięgnij po Zew Cthulhu (6 edycja) i zanurz się w przerażającym świecie Mitów Cthulhu, niech twoi gracze boją się przychodzić na sesje! Potrzebujesz podręcznika podstawowego i kompletu kości (od k4 do k20), choć najczęściej używane są dwie kości dziesięciościenne (zwykła i setka) – cenowo podobnie jak Warhammer.

Lubisz steampunk? W takim razie koniecznie sprawdź polski system Wolsung – na stronie gry znajduje się krótkie wprowadzenie. Znów tanio, podobnie jak Neuroshima.

A może masz pomysł na własny setting (czyli świat, w którym toczyć się będzie rozgrywka)? Potrzebujesz do tego jakiejś mechaniki, która zapewni dynamiczną rozgrywkę? Wypróbuj Savage Worlds – jak to mówią: „Będzie brawurowo! Będzie grywalnie!”. Do podręcznika (który kosztuje zaledwie 40 zł) potrzebujesz kompletu kości wielościennych (od k4 do k20).
DnD -- Tools of the Art, fot. PMM (CC BY-NC-ND 2.0)

To wszystko?

Oczywiście, że nie – systemów RPG jest całe mnóstwo: wiele pozycji dostępnych jest obecnie wyłącznie na rynku wtórnym, do tego ogrom w języku angielskim; plus nieskończone bogactwo Twojej wyobraźni – podręczniki ustalają tylko ogólne zasady rozgrywki oraz realia świata gry – cała reszta należy do Ciebie.

Wkrocz na Twoją własną Drogę RPG!

Nieprzekonany?

Zobacz jak może wyglądać sesja RPG i przeczytaj obszerniejszy artykuł Co to jest RPG?.