Atom Feed

Droga RPG

Człowiek bowiem czyta to, co chce – nie pisze jednak tego, co chciałby napisać, lecz jedynie to, co napisać potrafi.
— Jorge Luis Borges, Credo poety w zbiorze Rzemiosło poezji
fot. TPhaster (CC BY-NC-SA 3.0)

Po co istnieje „Droga RPG”?

Niedługo po tym jak wziąłem się na poważnie za prowadzenie zauważyłem, iż być dobrym Mistrzem Gry nie jest prostą sprawą. Prowadzenie sesji wymaga wiele wysiłku i pracy, a także wykształcenia/utrzymywania w sobie pewnej specyficznej postawy kreatywności. Rzecz w tym, że uprawianie wyłącznie własnego pola i zamykanie się w swoim światku, prędzej czy później, prowadzi w ślepy zaułek. Zdecydowanie łatwej o dynamiczny rozwój, jeśli ma się porównanie do innych, a wymiana osobistych doświadczeń i pomysłów jest często wielokrotnie owocniejsza niż studiowanie opasłych tomów (wiedza też jest ważna, w żadnym razie jej nie neguję). Dlatego naturalną rzeczą jest formowanie się społeczności wokół różnych dziedzin – każdy podświadomie czuje, że siedząc w domu wiele nie osiągnie, trzeba wyjść do innych, trzeba być otwartym.

Mała popularność erpegów sprawia, że stężenie geograficzne Mistrzów Gry jest niewielkie – nawet w dużych miastach kontakt między drużynami jest ograniczony. Kilkanaście lat temu rozwiązaniem były konwenty, dzisiaj mamy Internet, a w nim blogosferę i serwisy erpegowe. Dlatego obecnie wiele osób pisze blogi, by w ten sposób dzielić się z innymi swoim doświadczeniem – od października 2011 roku do nich dołączyłem, czego efektem było powstanie „Drogi RPG”.

Co można znaleźć na Drodze?

Notki kierowane są przede wszystkim do osób rozpoczynających swą przygodę z grami fabularnymi, szczególnie początkujących MG. Mam wrażenie, że takich blogów właśnie brakuje, a jest to przecież kluczowe dla popularyzacji RPG. W chwili obecnej publikuję bardzo nieregularnie.

Wpisy na „Drodze RPG” podzielone są na kilka kategorii. Ich listę można zobaczyć po prawej stronie, poniżej krótki opis każdej z nich:
  • Aktualności – aktualizacje i zmiany na blogu;
  • Almanach – różnego rodzaju porady dla Mistrzów Gry;
  • Ciekawostki – intrygujące, ciekawe informacje ze świata gier fabularnych, niekoniecznie ściśle związane z prowadzeniem czy graniem;
  • Inspiracje – te wpisy mają rozbudzać wyobraźnię i dawać pomysły na sesje, zwykle pisane generycznie, do wykorzystanie w dowolnym settingu;
  • Karnawał blogowy RPG – wpisy biorące udział w KB RPG;
  • Opisy na sesji – ciekawe słownictwo do wykorzystania w opisach, każdy wpis wokół konkretnej tematyki;
  • Tworzenie scenariuszy – systematyczne podejście do tworzenia scenariuszy, czego unikać, a co daje dobre efekty.
Każdy wpis, w założeniu, ma być przydatny dla czytelnika – bezpośrednio lub pośrednio do wykorzystania na sesji czy podczas przygotowań do tejże – lub przynajmniej ciekawy i ściśle związany z grami fabularnymi. Ich wartość merytoryczną niech ocenią czytający, ja biorę się do pisania.

Uwaga!

Wszystkie teksty na „Drodze RPG” mają charakter subiektywny. Nie mam zamiaru głosić prawd absolutnych, ani udowadniać, że istnieje tylko jedna poprawna droga grania w prawdziwe erpegi. Każde zdanie powinno być poprzedzone przez: „moim zdaniem”, „uważam/sądzę, że”, „zauważyłem, że” lub „z moich obserwacji/doświadczeń wynika, że” – ze względów praktycznych tak oczywiście nie będzie. Wszelkie przebicia tonu mentorskiego wynikają z mojego niedopatrzenia, w szczególnie jaskrawych i ewidentnych przypadkach należy mi to wytknąć.